Sunday, November 1, 2009

Apprehension


Je commencais a me poser des questions suite a mon achat, alors que le vendeur, que je croisais régulièrement a la marina, me demandait a répétition si je regrettais mon achat. Ce n'est que l'été suivant, en juillet 2005, lors de la remise a l'eau, que j'ai compris. De minuscules fissures, a peine visible, dans la peinture du fond de la cale, laissaient s'écouler des gouttes d'eau. Ces fissures n'étaient pas la a l'automne passé quand le bateau était a l'eau. J'entrepris de boucher ces fissures avec de l'époxy qui durcit meme au contact avec l'eau, mais d'autres apparaissaient, plus vite que je ne les bouchais. Le volume d'eau qui pénétrait ainsi dans le bateau, au bout de 24 heures, donnait 2 grosses chaudières.


J'ai fait resortir le bateau de l'eau et j'ai cherché des brèches dans la coque, par ou l'eau pouvait entrer. Ne trouvant rien, j'ai alors risqué de découper une petite partie de la coque, afin de voir l'état du bois, qui est recouvert par du fibre de verre a l'extérieur. Avec un outil a découper "Dremel", j'ai taillé un panneau d'environ 4 pouces de coté dans le fibre de verre, sous la coque. Alors que je m'attendais a ce que ce panneau soit difficile a décoller, bien collé au contreplaqué dessous, bien au contraire, il m'est tombé dans les mains accompagné d'une eau noire et puante imbibée dans un bois totalement pourri, par endroit meme désagrégé, et rendu a l'état d'éponge. J'ai continué alors a découper du fibre de verre sous la coque partout la ou je trouvais du bois en mauvais état. J'ai ainsi fait toute la longueur de la coque de l'étrave jusqu'au moteur a l'arriere, sur presque 2 pieds de large de part et d'autre de la quille.

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I started to ask myself questions following my purchase, as the seller, that I was seeing regularly at the marina, repeatedely asked me if I was happy with my purchase. It was only the following summer, in july 2005, that I understood. Tiny hairline cracks, barely visible, in the bilge, were letting droplets of water come through. These cracks were not there last fall when the boat was in the water. I attempted to patch the cracks with some epoxy glue, the kind that sets even in water, but more cracks were appearing faster than I could patch them. After 24 hours, I could pump out 2 large pails of water.


I asked for my boat to be taken out of the water and I searched for breaches in the hull but I found nothing. I then risked to make a small cut in the hull, to see how is the wood under the fiberglass that cover it. So with a "dremel", I tried to cut a small 4 x 4 inches panel, under the hull. I was expecting that that fiberglass panel would be difficult to peel off, strongly holding to the wood under it, but quite the contrary, it fell off in my hand by itself, with some black smelly water that was trapped in a totally rotten wood, spongious, even disintegrated at some areas. I kept cutting fiberglass everywhere the wood was in bad shape. I did all the lenght of the boat from bow to the engine, almost 2 feet wide on every side of the keel.

2 comments:

  1. I'm a shipwright in Los Angeles and have found this problem commonly. There's a bit of instruction as to how to properly fix it but I'm happy to walk you through it. The good news is that it's entirely repairable in about a week and really won't cost much, either. The easiest way to find me is on my blog at www.my-boat-works.com
    You most sincerely have my best wishes,
    Jerr

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  2. To Jerr Dunlap: Damage that magnitude, that extensive, isn't repaired in one week. I had to rebuilt all the lower section of the hull, but that wasn't the end of it. Keep watching, I am not done posting on my blog!

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